Dít moet je onthouden bij een logo ontwerp

Jouw logo springt vaak snel in het oog als mensen in contact komen met jouw bedrijf. Het zegt veel over de identiteit van jouw bedrijf. Daarom komt bij het ontwerpen van een logo veel kijken. Met welke factoren moet je zéker rekening houden bij een logodesign? Marc Schattefor legt het ons uit:

1. Effectief
Je doelgroep moet je merk goed kunnen onthouden. Opvallen is key. Hoe doe je dat? Met een uniek en effectief logo! Dat kan zitten in allerlei designkeuzes. Van vorm tot kleur en van beeldmerk tot typografie. Dit voer je door in alle elementen van je huisstijl. Dit versterkt je herkenbaarheid.

2. Eenvoud
Van alles laten zien in een logo is vaak geen goed idee. Keep it simple: een eenvoudig, duidelijk logo is veel effectiever. Én makkelijker te onthouden. Bijvoorbeeld de M van McDonalds. Iedereen herkent ‘m en kan ‘m zich zo inbeelden. Gebeurt er teveel in een logo? Dan blijft het niet hangen.

3. Tijdloos
Je wil dat je logo lang mee kan gaan. Te moderne, trendy elementen zijn dan al gauw een gevaar. Je logo voelt dan snel oud of achterhaald. Terwijl een tijdloos logo over 5 jaar nog steeds super mooi is en geen redesign nodig heeft. Eenvoud, herkenbaarheid en relevantie helpen hierbij.

4. Kleurgebruik
Kleuren zijn een belangrijk onderdeel van het logo ontwerp. Ze roepen, bewust en onbewust, bepaalde emoties en associaties op. Zo straalt blauw en groen vaak betrouwbaarheid en rust uit. Zwart drukt al snel een gevoel van luxe uit. Welke uitstraling wil je voor je merk? Kies daarbij de juiste kleuren. Houd ook rekening met je doelgroep en je branche.

5. Toepasbaar
Een sterk logo is goed toepasbaar. Zo moet je logo bruikbaar zijn in kleur én in zwart-wit. Bestaat je logo uit meerdere kleuren? Zorg dan altijd voor een zwart alternatief. Ook op verschillende uitingen moet je logo toepasbaar zijn. Zowel heel klein als heel groot. Denk aan een visitekaartje, je website of een billboard. Houd in het ontwerpproces daarom rekening met verschillende formaten.

 

Sparren over een (re)design? Neem contact op met Marc Schattefor!

Terug naar het overzicht