Posten op social media, de do’s en don’ts op een rijtje!
Ben jij lid van de 5AM club om te mediteren en te journallen voor een zen leven? Of is jouw social media feed het eerste wat je ziet wanneer je je ogen open doet? En is het inmiddels je leven geworden? Lees dan gauw verder hoe je jouw LinkedIn, Facebook en Insta pagina nog beter kunt inzetten!
1. Do: Ken je doelgroep
Je weet heus wel wie je wil bereiken. Maar waar zit die doelgroep? En hoe krijg je hun aandacht? Bedenk wat je publiek leuk vindt. Is dat een informatieve tekst? Of een grappig stukje tekst met een meme? En welke content scrollen ze zo voorbij? Stel persona’s op en gebruik ze als uitgangspunt.
2. Don’t: Lappen tekst schrijven
Soms wil je veel zeggen. Helaas pindakaas! Niemand leest jouw lange epistels. Vat je tekst liever samen. Of maak het visueel met meerdere foto’s (een swipe) of een infographic. Heb je toch meer te vertellen? Plaats dan een artikel op LinkedIn of een blog op je website. Op social media verwijs je vervolgens naar dit artikel.
3. Do: Post met structuur
Je hebt vast veel ideeën voor berichten. Pas op! Gooi deze niet lukraak op social media. Zorg dat je volgers een beetje weten wat ze kunnen verwachten. Structuur in je berichtgeving helpt hierbij. Do: werk met vaste thema’s en gebruik een contentkalender.
4. Don’t: Inside-out denken
‘Wat wil ik gaan delen?’ Die vraag stel je jezelf al snel. Maar daar gaat het ook mis. Het draait namelijk niet alleen maar om jou, maar vooral om je doelgroep. Wat willen zij weten? Ze willen antwoord op de vraag: what’s in it for me? Probeer deze vraag te beantwoorden in je content.
5. Do: een mix van beeld
Beeld is misschien nog wel belangrijker dan de tekst. We zeiden het al eerder; video content is een perfect middel om je doelgroep te verleiden. Zorg ervoor dat je afwisselt met je content, foto’s, video’s, infographics en kijk wat werkt voor jouw doelgroep en volgers.
6. Do: Analyseer je activiteiten
Nog een laatste Do, en gelijk ook een belangrijke. Welke posts doen het goed? En welke minder? Het analyseren en evalueren van statistieken zorgt dat je dit inzichtelijk maakt. Verschillende tools helpen je hierbij. Zo verbeter jij je content!
Meer weten? Do: maak een afspraak! De koffie (of thee) staat klaar!